آزاد الله کرمی؛ ججت امیری؛ احسان طوفانی نژاد
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر چندرسانهای تعاملی بر سواد قرآنی و انگیزش تحصیلی در درس قرآن صورت گرفته است. روش پژوهش شبهآزمایشی، با طرح پژوهش پیشآزمون-پسآزمون دوگروهی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پسر سوم متوسطه شهر ایلام در سال تحصیل 94-1393 بودند و از این جامعه با روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد دو کلاس 30 نفره ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر چندرسانهای تعاملی بر سواد قرآنی و انگیزش تحصیلی در درس قرآن صورت گرفته است. روش پژوهش شبهآزمایشی، با طرح پژوهش پیشآزمون-پسآزمون دوگروهی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پسر سوم متوسطه شهر ایلام در سال تحصیل 94-1393 بودند و از این جامعه با روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد دو کلاس 30 نفره انتخاب و یک کلاس بهعنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر بهعنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. در این پژوهش گروه آزمایش با چندرسانهای تعاملی محقق ساخته و گروه کنترل با روش سنتی همراه با نوار صوتی آموزش دیدند. بهمنظور سنجش آزمودنیها، آزمون سواد قرآنی محققساخته با ضریب پایایی 81/0 و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر با ضریب پایایی 77/0 مورداستفاده قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی ابزارها نیز توسط متخصصین حوزه علوم قرآنی و علوم تربیتی تأیید گردید. پس از جمعآوری دادهها، در تجزیهوتحلیل آنها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد)، آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس چند متغیری) استفاده شد. نتایج نشان داد نمرات درکِ معانی و تدبرِ قرآن در گروه آزمایش افزایش داشته و تفاوت دو گروه معنادار بود، ولی تفاوتی در نمرات روخوانی قرآن دانشآموزان دو گروه دیده نشد. همچنین یافتهها نشان داد که میزان انگیزش تحصیلی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری افزایش داشته است.